Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei autorizatii de construire sau de desfiintare, emisa in conditiile legii, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil – teren si/sau constructii – identificat prin numar cadastral, in cazul in care legea nu dispune altfel.
Autorizarea executarii lucrarilor de constructii reprezinta exercitarea autoritatii de catre administratia publica judeteana si/sau locala, dupa caz, precum si de catre administratia publica centrala, in situatiile prevazute de lege, cu privire la punerea in aplicare a prevederilor documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, aprobate potrivit legii, care se constituie în temei juridic pentru realizarea de lucrari de constructii.
Procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii incepe odata cu depunerea cererii pentru emiterea Certificatului de Urbanism in scopul obtinerii, ca act final, a Autorizatiei de Construire si cuprinde urmatoarele etape:
- emiterea Certificatului de Urbanism;
- emiterea punctului de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului pentru investitiile care nu se supun procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului;
- notificarea de catre solicitant a autoritatii administratiei publice competente cu privire la mentinerea solicitarii de obtinere, ca act final, a Autorizatiei de Construire, pentru investitiile la care autoritatea competenta pentru protectia mediului a stabilit necesitatea evaluarii impactului asupra mediului si a emis indrumarul conform legislatiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului;
- emiterea avizelor si acordurilor, precum si a actului administrativ al autoritatii pentru protectia mediului competente privind investitiile evaluate din punctul de vedere al impactului asupra mediului;
- elaborarea documentatiei tehnice necesare pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, denumita în continuare documentatie tehnica – D.T.;
- depunerea documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatea administratiei publice competente;
- emiterea Autorizatiei de Construire.
Documentatia tehnica (D.T.) este documentatia tehnico-economica distincta care sta la baza emiterii Autorizatiei de Construire/Desfiintare si prin care se stabilesc principalele coordonate privind incadrarea in indicii urbanistici aprobati, amplasarea constructiilor si relatiile acestora cu vecinatatile, schemele si fluxurile functionale, compozitia spatiala, structura de rezistenta, expresia de arhitectura, dotarea şi echiparea constructiilor, inclusiv solutiile de asigurare, bransare şi racordare a acestora la infrastructura edilitara urbana, necesare, dupa caz.
In functie de scopul solicitarii, Documentatia Tehnica poate fi:
- Documentatie Tehnica – D.T. (D.T.A.C.+D.T.O.E.) pentru autorizarea executării lucrarilor de construire, inclusiv pentru lucrarile aferente organizarii executarii lucrarilor;
- Documentatie Tehnica – D.T. (D.T.A.D.+D.T.O.E.) pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare a lucrarilor/constructiilor, inclusiv pentru autorizarea lucrarilor aferente organizarii executarii lucrarilor.
Prin Certificatul de Urbanism se aduc la cunostinta investitorului/solicitantului, informatii – existente la data solicitarii, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii – cu privire la cerintele tehnice ale amplasamentului, precum si la obligatiile pe care acesta le are in procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii, privind:
- regimul juridic, economic si tehnic al imobilului – teren si/sau constructii existente la data solicitarii -, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora, ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii;
- cerintele urbanistice specifice amplasamentului;
- avizele/acordurile legale necesare in vederea autorizarii;
- obligatia de a contacta autoritatea competenta pentru protectia mediului, in scopul obtinerii punctului de vedere si, dupa caz, al actului administrativ al acesteia, in vederea autorizarii.
Certificatul de Urbanism se mai emite si in vederea:
- indeplinirii procedurilor legale de concesionare de terenuri;
- adjudecarii prin licitatie a proiectarii lucrarilor publice in faza de documentatie tehnico-economica “Studiu de fezabilitate” ori similara acesteia;
- cererilor in justitie si operatiunilor notariale privind circulatia imobiliara, atunci cand operatiunile respective au ca obiect imparteli ori comasari de parcele solicitate in scopul realizarii de lucrari de constructii, precum si constituirea unei servituti de trecere cu privire la un imobil.
Pentru aceeasi parcela (imobil) se pot emite Certificate de Urbanism mai multor solicitanti, indiferent de calitatea acestora in raport cu proprietatea asupra parcelei. In aceasta situatie, Certificatele de Urbanism urmeaza a avea acelasi continut cu caracter de informare (privind regimul juridic, economic si tehnic al imobilului) conform prevederilor documentatiilor de urbanism aprobate, potrivit legii, pentru toti solicitantii.